Plats 4, Brooklyn we go hard


Plats 4: Brooklyn/ Dåliga delen av Queens, New York City
  

Nu börjar dom riktigt tunga ställerna trilla in på listan, det som hände nedan är based on a true story

Hösten 2008 bokar jag en hemresa efter mitt år i USA, kollar på flyg hem och hittar en bra och billig flight från Washington till Arlanda via New York BRA tänkte jag och mycket tid på flygplatsen i NYC också, så den tog jag...

Tiden gick och det var dags att åka hem, dagen före avresa kollar jag igenom mina biljetter och upptäcker till min stora förskräckelse att jag har ett "litet" problem. Flyget från DC landar på JFK flygplatsen och flyget hem till sverige går från NEWARK 4 timmar senare, alla som har varit i NYC vet att det ligger helt på andra sidan "stan" I New Jersey och 4 timmar är inte så mycket att hurra för när man kommer på eftermiddagen i rusningstrafiken i New York....

Men vad kunde man göra? var bara att försöka att hinna med flyget. Så jag packade mina väskor, 3  st resväskor, 1 hockeybag, 2 Handbagage plus 4 st hockeyklubbor blev fruktansvärt dyrt med alla överviktskilon och väldigt jobbigt att kånka runt på för den delen också..  Jag började bli lite smått stressad när planet från DC var 30 min försenat också, toppen tänkte jag...

Mina alternativ jag hade var att antingen åka taxi i trafikkaoset eller åka tunnelbana ut till Newark men det känndes inte så aktuellt med all min packning... Stressad som få rusar jag ut från planet för att springa till ankomsthallen för att plocka upp all min packning för att försöka ta mig vidare. Förvånande så kom faktiskt mitt bagage rätt snabbt ut så jag springer ut genom ankomsthallen för att hitta en taxi och det är då det hela började det som jag trodde skulle bli min sista bilresa.....

Frågar först en taxichaffis om han kör ut till Newark men det gör han inte, så då kommer det plötsligt en annan kille fram som står brevid en taxi och frågar om jag behöver skjuts någonstans och jag frågar hur mycket han tar för att köra ut till Newark, 100dollar säger snubben som jag accepterar i tron på att det är hans taxibil jag står brevid, men näe!

Han tar min hockeybag och mina klubbor och försvinner ut på den gigantiska intilliggande parkeringen, bara att haka på tänkte jag så att inte mina skriller försvinner.. Killen såg inte ut som den typiske chaffisen med sin new era, baggy pants, guldkedja och tatuering i ansiktet.. Killen visar mig till en svart bil med tonade rutor och börjar packa in mina prylar jag börjar känna mig lite illa till mods, men tiden är knapp om jag vill hinna med flyget så jag tar en chansning...

Jag får sätta mig i framsätet killen lägger på lite tung rap, kommer ihåg att det var Mobb Deep han lyssnade på "survival of the fit only the strong survive" passande kom jag ihåg att jag tänkte. Killen berättar att han ska skjutsa mig till en bensinstation där hans bror ska hämta upp sig med en "limo" genast börjar jag ana ugglor i mossen och tror genast att dom ska råna mig på alla prylar, killen säger inget mer utan sitter tyst och kör tills han svänger av på en 7eleven mack...

Väl där i hjärtat av Brooklyn möts jag av hans bror som är 2m lång  biffig afroamerican som har varit inne och köpt munkar såklart. Dom börjar packa ur mina grejer till den andra bilen som inte alls är en "limo" livrädd är jag. Killen säger att jag ska hoppa in i bilen vilket jag gör, han frågar var jag ska och jag svarar Newark och att tiden är ganska knapp. Han svarar att det är lugnt så länge man undviker dom stora vägarna. Kul tänkte jag, sen bar det av på smågator mellan Queens och Brooklyn gator där man inte vill sätta sin fot om man säger så, galler på alla fönster skräpigt/smutsigt och ogästvänligt om man har för lite hudpigment, ett perfekt ställe att bara köra in i någon gränd och dumpa mig och ta mina prylar...

Allt eftersom tiden gick började jag känna hoppet komma tillbaka och när jag började se Manhattan så visste jag att jag var på rätt väg iallafall. Snubben som körde var faktiskt riktigt trevlig och när han hörde att jag var från sverige så kom vi genast in på Zlatan eftersom att han var väldigt fotbollsintresserad och ett stort Fiorentina fan.. Han berättade att han var uppvuxen i Jamaica, Queens vilket är samma område i Queens som 50 cent växte upp på så han kunde dom små gatorna som sin egen bakficka och berättade att det inte var några kvarter man vill vandra runt i och sa att jag till 100% skulle bli rånad om jag hoppade av där, tryggt tänkte jag...

Tillslut var vi faktiskt framme på Newark i tid så att jag kunde andas ut, gav killen 120 dollar för skjutsen kände mig så lycklig att jag överlevt så gav han lite dricks...

Brooklyn/Queens 5 av 5 Betonghus







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0